21 cze 2009

Niebiańskie stworzenia wśród kocanek

W tym roku lato zaczęło się wyjątkowo deszczowo. Jednak już niedługo (mam nadzieję!) czekają nas leniwe popołudnia spędzane na skąpanych w słońcu polanach i łąkach. Słońce, upał, brzęczenie pszczoły, cisza... A pod stopami kocanki.

Taki właśnie fantastyczny letni klimat wykreował fotograf Benjamin Alexander Huseby z modelkami Behati Prinsloo, Felicity Gilbert i Romina Lanaro w sesji zdjęciowej dla brytyjskiego Vogue z marca 2006. Za inspirację do zdjęć posłużył film "Niebiańskie stworzenia". Bardzo mi się podoba niepokój, jaki kryje się w tych słodkich zdjęciach. Kto zna historię przedstawioną w filmie, ten wie, co się może niebawem wydarzyć...





William Morris - ponadczasowe wzory roślinne

William Morris (1834-1896) był założycielem ruchu Arts and Crafts. W środowisku ogrodników i architektów krajobrazu ruch ten jest kojarzony ze stylem ogrodowym inspirowanym średniowiecznym formalizmem, powrotem do uprawy rodzimych, odpornych gatunków roślin i zasadą jedności między domem a ogrodem. Stało to w opozycji do modnych wówczas ogrodów krajobrazowych czy do masowego tworzenia kwietników z nadmiernie zagęszczonymi i wypielęgnowanymi kwiatami. Jednak najbardziej znaną jego działalnością było tworzenie roślinnych wzorów zdobniczych.

George_Frederic_Watts_portrait_of_William_Morris_1870_v2
William Morris, George Frederic Watts


Morris jako designer.
Z wykształcenia był architektem, z powołania - artystą. Jako satelita grupy prerafaelitów nie zajmował się jednak malarstwem, tylko projektowaniem wzorów tapet i tkanin. Uważał on, że sztuka powinna być użyteczna, że za jej pomocą można zmieniać świat. Nie znosił tandety przedmiotów produkowanych masowo, był zwolennikiem dobrego rzemieślnictwa. Razem z przyjaciółmi w 1861 założył firmę Morris, Marshall, Faulkner & Co, która zajmowała się wytwarzaniem wyposażenia do domów. Jako socjalista do końca życia ubolewał nad tym, że wykonywane przez jego firmę w tradycyjny sposób przedmioty były bardzo drogie i stać na nie było tylko najbogatszych.

Dzisiaj Morris najbardziej znany jest ze swoich tapet z przepięknymi motywami roślinnymi.Inspiracje do ich tworzenia czerpał przede wszystkim ze swojego ogrodu. Jego wzory były płaskie i mocno stylizowane, przypominały wręcz japońskie ryciny o formalnej strukturze. To odróżniało je od wówczas popularnych, a znienawidzonych przez Morrisa, tapet. To również sprawia, że do dziś jego wzory cieszą się popularnością.


blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind blind

blind
Treliaż, William Morris
blind
Złodziej poziomek, William Morris
blind
Akant, William Morris

Morris jako pisarz.
William Morris był również poetą i pisarzem. Jako mały chłopiec zaczytywał się powieściami Waltera Scotta, co rozbudziło w nim miłość do średniowiecznej Anglii, legend i druidów. Jego książki są uważane za pierwsze dzieła z gatunku fantasy, a do inspiracji nimi przyznawali się zarówno C. S. Lewis, autor "Kronik Narnii", jak i J. R. R. Tolkien, twórca trylogii "Władca Pierścieni".

14 cze 2009

W czym do ogrodu? RĘKAWICZKI

Żeby nie zniszczyć sobie dłoni pracą w ogrodzie, zakładamy rękawiczki ochronne. Najważniejsze, żeby były wygodne, wytrzymałe i praktyczne, ale... jak miło, jeżeli są do tego również ładne! W Polsce nie ma jeszcze zbyt dużego wyboru ładnych, kobiecych wzorów, chociaż powoli się to zmienia. Żeby zobaczyć, jak pięknie mogłoby być, trzeba przyjrzeć się rękawiczkom z zachodu.

Najpopularniejsze są wzory kwiatowe, chociaż zdarzają się też zwierzęce:


Mocniejsze rękawiczki do cięższych prac - chociażby cięcia kolczastych róż:


Moje faworytki:


W tym roku w Polsce w Kauflandzie można kupić takie. Są ładne, ale niestety jakoś wykonania pozostawia wiele do życzenia.

7 cze 2009

Lustra

Umieszczanie luster w ogrodzie to ciekawy pomysł na niebanalną aranżację. W zielonym obszarze lustra mogą pełnić różne funkcje. Z ich pomocą możemy uzyskać iluzję większej przestrzeni:

Lustra mogą udawać przejście do dalszej części ogrodu, co również optycznie go powiększa:


Powieszone na murze budynku, ogrodzeniu lub żywopłocie grają rolę okien, często o fantazyjnych ramach lub kształtach:


W dużych ogrodach instalacje z wielu luster mogą stanowić element małej architektury, który w zależności od kąta patrzenia, padania promieni słonecznych i od tego, co dzieje się w ogrodzie, zmienia swój wygląd. Duże lustrzane tafle mogą być jednak niebezpieczne dla ptaków.



Drobne elementy - np. setki maleńkich lusterek umieszczonych na metalowej siatce, czy lustrzana kula w centrum ogrodu - przyciągają wzok i roztaczają wokól siebie miliony refleksów świetlnych, stając się piekną ozdobą ogrodu.

6 cze 2009

Symbolika owoców - GRANAT

Oglądając martwe natury mistrzów malarstwa, podziwiamy kompozycję, precyzję i realizm poszczególnych elementów, modelowanie światłocieniem... Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że obrazy te miały głęboko symboliczne znaczenie, a każdy przedstawiony element miał przypisany sobie sens. Podobnie ma się rzecz z detalami pojawiającymi się na portretach lub na obrazach przedstawiających świętych. Żeby poprawnie je interpretować, należy poznać język symboli. Tutaj zajmę się symbolicznym znaczeniem owoców.

GRANAT

Owoc granatowca w kulturze basenu morza śródziemnego kojarzył się ze światem umarłych, co wiąże się z mitem o Persefonie.
Córka Demeter po nierozważnym zerwaniu kwiatu narcyza została uprowadzona przez Hadesa, władcę zmarłych, by zostać jego żoną. Zrozpaczona matka poruszyła ziemię i niebo, żeby odnaleźć córkę i kiedy już miała ją odzyskać na zawsze, Hades użył podstępu. Poczęstował naiwną Persefonę jabłkiem granatu, z którego młoda bogini zjadła kilka ziarenek i tym samym na zawsze związała się ze światem podziemi. Od tej pory Persefona pół roku spędza z matką, która ciesząc się z tego czasu obdarowuje ziemię wiosną i latem, a drugą połowę z mężem w Hadesie, co powoduje smutek Demeter oraz jesień i zimę na świecie.

Granat - symbol świata umarłych, uwięzienia, małżeństwa.

Proserpina, Dante Gabriel Rossetti


W tradycji chrześcijańskiej granat miał różne znaczenie w zależności od umiejscowienia go na obrazie. W rękach Matki Boskiej oznaczał płodność, co wiązało się z licznymi ziarenkami we wnętrzu owocu. Trzymany przez Dzieciątko z uwagi na swój czerwony kolor symbolizował przyszłą mękę.

Madonna z granatem, Sandro Botticelli


detal, Madonna z granatem, Sandro Botticelli


Virgin and Child with Six Angels and Saint John the Baptist, Sandro Botticelli

Glorification of Mary, Sandro Botticelli

W martwych naturach malarzy niderlandzkich pojawiał się owoc granatu podzielony na 5 części - wtedy symbolizował 5 ran Chrystusa.

Granat występuje w godle zakonu bonifratrów. Z pękniętego owocu wylewają się nasiona - czyli caritas, miłość bliźniego. Legendę dotyczącą tego godła można przeczytać na stronie krakowskich bonifratrów.



Na świeckim portrecie cesarza niemieckiego Maksymiliana I Habsburga pędzla Albrechta Dürera lekko nadpęknięte jabłko granatu ukazujące swoje liczne pestki symbolizuje skupienie w ręku władcy wielu ziem i wielu narodów.


Maksymilian I, Albrecht Dürer