31 sie 2010

Odrestaurowany Park Południowy w Sopocie

Odwiedzając w lipcu Sopot nie spodziewałam się zobaczyć innych atrakcji niż słynny krzywy dom, jeszcze słynniejsze molo czy aleja z formowanych drzew przy plaży. Dlatego tym bardziej byłam zaskoczona i zachwycona, kiedy idąc "monciakiem" zobaczyłam piękny szklany pawilon ogrodowy z fontanną oraz świeżo założone klomby (między roślinami jeszcze było widać linie kroplujące) w stylu retro. Tablica informacyjna uświadomiła mnie, że jest to efekt rewaloryzacji Parku Południowego w Sopocie.

Park powstał w latach 20. XIX w. z inicjatywy "ojca założyciela" Sopotu Jana Jerzego Haffnera i przez lata wraz z Parkiem Północnym był "zieloną werandą" miasta. W ostatnich dekadach jednak podupadł, co postanowili naprawić radni Sopotu. Plan rewitalizacji opracowano na podstawie zdjęć z 1924 r., gdyż z tego okresu zachowało się najwięcej dokumentów, a część kosztów z ok. 6 mln zł dofinansowane zostało przez UE. Lifting parku objął m.in. zmianę nawierzchni ścieżek, wprowadzenie stylizowanych lamp i ławek, założenie rabat w stylu uzdrowiskowym i wprowadzenie roślin, które rosły tam w okresie międzywojennym.

Źródło: trojmiasto.pl, trojmiasto.pl

Mimo że widziałam tylko malutki fragment, to i tak mi się podobało:













1 komentarz: