13 sty 2011

Innowacyjne fotografie Karl'a Blossfeldt'a

Tylko z pozoru są to proste, czarno-białe zdjęcia przedstawiające fragmenty roślin. Tak na prawdę mają w sobie taką siłę wyrazu i elegancję, że od zwykłej dokumentacji botanicznej dzielą je lata świetlne. Wyraźnie widać, że to kryterium piękna, niezwykłej struktury, plastyczności i symetrii działało przy doborze fotografowanych obiektów.

Zdjęcia: www.esacademic.com, www.etsy.com, gelorobinson.com, dig.henryart.org




















Kim był autor tych zdjęć?


Karl Blossfeldt (1865-1932) był niemieckim rzeźbiarzem i wykładowcą. W wieku 16 lat został praktykantem w odlewni artystycznych form metalu w Mägdesprung, później studiował sztukę w Institute of Royal Arts and Museum w Berlinie.

Fotografia nie była więc jego głównym artystycznym zajęciem, a przygodę z nią zapoczątkowała znajomość z Moritz'em Meurer'em w latach 1892-1896. Meurer był nauczycielem rysunku, który co roku odbywał podróże do Włoch w celu robienia szkiców renesansowych ornamentów, reliefów, intarsji i rośliny. Rysunki te wydał w dwóch tomach, które miały służyć studentom sztuki. Jego prace na tyle się spodobały, że zaproponowano mu własne zajęcia ze studiów z natury, do których musiał skompletować materiał botaniczny. W 1892 r. do współpracy jako modelarza zaprosił Karla Blossfeldt'a. Ten się zgodził pojechać z nim do Włoch, jednak zamiast modeli wykonał zdjęcia fragmentów roślin za pomocą wymyślonego przez siebie aparatu umożliwiającego 30-krotne powiększenie fotografowanego obiektu. Oboje z Meurerem podczas tych wypraw odnajdowali w przyrodzie źródła inspiracji form pojawiających się w sztuce i architekturze. Fotografie Blossfeldt'a zostały dołączone do kolejnej wydanej przez Meurer'a książki.

Od tamtego czasu Blossfeldt kontynuował robienie zdjęć roślin za pomocą swojego wynalazku. Służyły mu one jako pomoc naukowa podczas zajęć z rzeźby. Mówił: "Roślina nigdy nie popadnie w jałowy funkcjonalizm; jej kształty są zgodne z logiką i użytecznością, ale jej pierwotna siła dąży do uzyskania najwyższej artystycznej formy".

Pierwszej wystawy swoich zdjęć doczekał się dopiero w 1926 r. w Nierendorf Gallery w Berlinie, a pierwszej publikacji dwa lata później, gdy miał już 63 lata. Album jego fotografii "Urformen der Kunst" szybko stał się bestsellerem i uczynił go sławnym niemal z dnia na dzień.

Współcześni mu ludzie byli oczarowani abstrakcyjnymi kształtami i strukturami w przyrodzie. Blossfeldt pokazał, że stanowią one podstawę form pojawiających się w sztuce, architekturze i sztuce użytkowej. Z czasem jego zdjęcia zostały uznane za zapowiedź niemieckiego ruchu artystycznego "Neue Sachlichkeit", który pojawił się na przełomie lat 20-tych i 30-tych XX w. i który stał w opozycji do ekspresjonizmu i abstrakcjonizmu.

Do dzisiaj jego prace nie straciły na aktualności. Jego książka jest uważana za jedną z najbardziej przełomowych dzieł o fotografii w XX w. i jako taka została przedstawiona w "The Book of 101 Books".

Źródła: www.soulcatcherstudio.com, www.blossfeldt.info, www.wikipedia.org


Zdjęcia: www.esacademic.com, www.etsy.com, gelorobinson.com, dig.henryart.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz